www.hrdlog.net

Monday, March 2, 2009

Fontek FM2502 Mods





Apa khabar dan Assalamualaikum kepada pengunjung setia blog yang tak seberapa nie. Kali ini saya bawakan satu lagi info menarik untuk dikongsi bersama, Ya, jenis Rig yang jarang dijumpai, Fontek FM2502, spesifikasinya belum lagi diperolehi, tetapi menurut empunya , Rig ini berkendali dijulat Frekuensi VHF, Jika ada dikalangan anda yang tahu atau mempunyai sebarang info ttg Rig ini, boleh hantarkan komen anda, @ info yang anda tahu supaya kita sama2 berkongsi pengetahuan . Yang agak menarik tentang Rig ini, cara untuk mendapatkan Frekuensi Tx dan juga Rx, ianya boleh dilakukan dengan mengubah kedudukan Diode Matrik di atas satu papan litar yang mana dengan kaedah tersebut akan dapat menghasilkan Frekuensi yg sesuai untuk digunakan semasa Tx dan Rx. Ini pastinya sesuatu yang agak menarik jika kita dapat mengubah suai kedudukan Diode tersebut agar dapat menetapkan frekuensi yang sesuai untuk digunakan. Harapan saya agar ada dikalangan pengemar Rig lama , sudi berkongsi pengetahuan sesama kita. Jumpa lagi , 73 Wassalam

2 comments:

Anonymous said...

Macamana RIG Fontek saudara? sudah boleh di MOD ke frekuensi yg dikehendaki? Saya baru sahaja mendapat satu RIG mcm saudara, tapi tak tahu mcmana nak setup kan.. boleh membantu ke?

9W2HMI.blogspot.com

M.Zaifful said...

Boleh, tapi mmemakan masa sikit. Masalahnya saya takde Freq, counter untuk membaca freq yg dikehendaki. Boleh berhubung dengan saya di talian 019 3505263