www.hrdlog.net

Friday, February 22, 2008

Antenna Tuner Icom AT-120


Apa khabar semua rakan sehobi. Walaupun laman blog belum siap sepenuhnya, akan tetapi banyak yang hendak saya kongsi bersama rakan -rakan yang meminati radio transmitter,receiver ataupun Transceiver. Transceiver membawa maksud gabungan antara dwi fungsi radio dalam satu unit.
Transmitter dan Receiver,pemancar dan penerima, dalam maksud bahasa jerman, receiver/empfangsgerat dan transmitter/sendegerat. Kalau ada salah dan silap harap maafkan saya.
Jadi , pada kali ini saya membawa anda semua ke satu lagi alatan atau aksesori bagi transceiver ini." Automatic Antenna Tuner". Anda akan perlukan antenna tuner jika anda hendakkan antenna matching @ sepadan dengan frekuensi yang anda telah ukur pada kepanjangan dipole anda secara kiraan dasar .sebagai contoh , sila lihat gambar yang saya sertakan, gambar tersebut adalah jenis Automatic Tuner , ICOM AT 120,disamping saya sertakan sekali gambar manual tuner MFJ 949E,

No comments: